KotiKotitalousvinkitEndokrinologi kertoo, mitä öljyjä ei saisi käyttää paistamiseen

Endokrinologi kertoo, mitä öljyjä ei saisi käyttää paistamiseen

Endokrinologi Ekaterina Yang puhui Telegram-kanavallaan yksityiskohtaisesti siitä, mitä kasviöljyjä on turvallista käyttää paistamiseen.Kävi ilmi, että kaikki öljyt eivät sovellu tähän kulinaariseen käsittelymenetelmään.

Tohtori Youngin mukaan kasviöljyt ovat yleisesti ottaen erittäin tärkeitä elimistölle – ne ovat energian ja ravintoaineiden lähde.Lisäksi öljyjen syöminen parantaa ruoansulatuskanavaa ja vähentää sen limakalvojen tulehduksia.

Korkean lämpötilan käsittelyssä joidenkin öljyjen ominaisuudet eivät kuitenkaan muutu parempaan suuntaan.Tällaisia ovat esimerkiksi aprikoosinsiemenöljy, saksanpähkinäöljy, mustakuminaöljy, pinjansiemenöljy, oliiviöljy, hasselpähkinäöljy, pellavansiemenöljy, manteliöljy ja hamppuöljy, jotka ovat joutuneet mustalle listalle.Kuumennettaessa ne alkavat savuta ja hapettua, jolloin vapautuu elimistölle myrkyllisiä vapaita radikaaleja.Siksi tohtori Young suosittelee, että näitä öljyjä käytetään vain jo valmiiden aterioiden ja salaattien maustamiseen ilman lämpökäsittelyä.

Voit kuitenkin paistaa pelkäämättä öljyillä, kuten jalostetulla oliiviöljyllä, kookosöljyllä ja avokadoöljyllä.Sopiva on korkea, 120-180 asteen polttolämpötila.Nämä arvot takaavat rasvahappojen pysyvyyden kuumennettaessa.

Dr. Young ei myöskään suosittele paistamista auringonkukka-, soija-, sinappi-, maissi-, kurpitsa-, seesami- ja maapähkinäöljyissä.Syynä on se, että ne sisältävät runsaasti omega-6-rasvahappoja, joilla on tulehdusta edistäviä vaikutuksia.Tällaisten öljyjen säännöllinen käyttö voi olla terveydelle haitallista.

Näin ollen, tiivistää Catherine Young, kaikki kasviöljyt eivät ole yhtä terveellisiä ja turvallisia paistamiseen.On tärkeää valita lajikkeita, jotka säilyvät korkeissa lämpötiloissa ja jotka eivät sisällä haitallisia aineita.Terveellinen syöminen alkaa keittiöstä!