KotiKotitalousvinkitÄlä heitä perunankuorta pois: 3 hyödyllistä ominaisuutta kotitalouskäyttöön

Älä heitä perunankuorta pois: 3 hyödyllistä ominaisuutta kotitalouskäyttöön

Ensi silmäyksellä perunankuoret – on yleinen ruokajäte, jonka tapasimme heittää pois perunoiden kuorimisen jälkeen.Ne sisältävät kuitenkin itse asiassa paljon hyödyllisiä aineita ja voivat toimia erinomaisena orgaanisena lannoitteena puutarhassa!

Ensinnäkin puhdistukset sisältävät suuria määriä ravintoaineita , kuten tärkkelystä, C-vitamiinia, glukoosia sekä rasvoja, orgaanisia happoja ja mineraalisuoloja.

Toiseksi maaperän bakteerit käsittelevät kaikki nämä komponentit melko nopeasti, joten ravinteet menevät suoraan maaperään ja parantavat sen hedelmällisyyttä.

Kolmanneksi, perunankuorien plussaa on se, että ne estävät rikkaruohojen kasvua.

Älä siis kiirehdi heittämään perunankuoria pois kuorinnan jälkeen – käytä niitä hyödyksesi kasvien ruokintaan!

Ainoastaan tomaateille, paprikoille ja munakoisoille on parempi löytää jokin muu orgaaninen lannoite, sillä niillä on yhteisiä tuholaisia perunan kanssa.Mutta kaikille muille viljelykasveille peruna on loistavaa ravitsevaa ruokaa!