KotiMielenkiintoinenVoikukat katoavat tontiltasi: muista nämä 6 tapaa torjua rikkaruohoja

Voikukat katoavat tontiltasi: muista nämä 6 tapaa torjua rikkaruohoja

Voikukkien kirkkaankeltaiset kukat ovat usein todellinen ongelma puutarhureille.Nämä nopeakasvuiset rikkaruohot voivat levitä nopeasti koko tontille ja aiheuttaa vakavaa kilpailua viljellyille kasveille, kun ne vievät maaperästä ravinteita ja kosteutta.

On ratkaisevan tärkeää reagoida ja ryhtyä voikukan torjuntatoimenpiteisiin ajoissa, jotta voikukat eivät vaikuta haitallisesti satoosi ja puutarhasi tai hedelmätarhasi ulkonäköön.

Ensinnäkin voikukkien käsittely etikalla tai suolalla voi olla tehokas keino niiden torjuntaan.Kasveihin ruiskutettu vesi- ja etikkaliuos aiheuttaa niiden kuoleman.Rikkakasvien maanpäälliseen osaan ripottelemalla suolaa on samanlainen vaikutus, mikä kuivattaa juuret ja tappaa kasvit.

Toiseksi luotettavampi tapa päästä eroon voikukista on kaivaa ne maasta lapiolla tai erityisellä juurenpoistajalla.Tämä menetelmä poistaa kasvin kokonaan maaperästä ja estää sen uudelleen kasvamisen.

Kolmanneksi voikukkien torjuntaan voidaan käyttää polttomenetelmää, jossa käytetään kannettavaa kaasulamppua.Tämä menetelmä polttaa rikkaruohojen yläosan, mikä hidastaa niiden kehitystä, mutta ei tuhoa niitä kokonaan.

Neljänneksi yksi helpoimmista ja helpoimmin saatavilla olevista menetelmistä voikukan torjumiseksi on niiden maanpäällisten osien säännöllinen niittäminen viikatteella, trimmerillä tai ruohonleikkurilla.On suositeltavaa niittää kasvit vähintään 1-2 kertaa viikossa, mikä hidastaa niiden kasvua ja estää niiden kukinnan ja lisääntymisen.

Viidenneksi , jos voikukat leviävät vakavasti tontilla, on sallittua käyttää puutarhamyymälöistä ostettuja erityisiä rikkakasvien torjunta-aineita.Kemikaaleja käytettäessä on kuitenkin noudatettava tarkasti valmistajan ohjeita.

Voikukkien kasvun ja niiden leviämisen estämiseksi koko tontille on tarpeen kaivaa maaperä säännöllisesti keväällä ja syksyllä, älä jätä tyhjiä alueita, vaan kylvä ne sivukylvöillä tai multaa.Lisäksi on tärkeää pitää nurmikko hyvässä kunnossa leikkaamalla ruoho matalaksi, mikä vaikeuttaa rikkaruohojen kasvua.Soveltamalla erilaisia voikukan torjuntamenetelmiä ajoissa ja noudattamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä pääset eroon näistä ei-toivotuista kasveista ja säilytät puutarhasi tai vihannespuutarhasi esteettisen ulkonäön.