KotiKeittiön niksitPolttimet kiiltävät kuin uudet: Näin puhdistat kaasupolttimet nopeasti saostumasta

Kaasukeittimen puhdistaminen on yksi keittiön aikaa vievimmistä tehtävistä.Erityisen vaikeaa on puhdistaa polttimia, joihin on pinttynyt sitkeästi rasvaa.On kuitenkin olemassa yksinkertaisia tapoja palauttaa polttimot alkuperäiseen ulkonäköönsä.

Tuoreeseen likaantumiseen sopii 2 rkl sitruunahappoa ja kiehuvaa vettä sisältävä liuos.On tarpeen kaataa tämä liuos polttimilla varustettuun astiaan , odottaa, että vesi jäähtyy ja sitruunahappo syövyttää tärkeimmät saostumat.

Erityinen tahna, jossa on 2 ruokalusikallista ruokasoodaa, 1 ruokalusikallinen vetyperoksidia ja 1 teelusikallinen pesuainetta, auttaa kovettuneiden saostumien tapauksessa.Sitä tulisi hieroa polttimoihin hammasharjalla , pitää 10 minuuttia ja pestä pois.Samaa tahnaa voidaan käyttää kaasulieden pinnan puhdistamiseen.

Lasikeittotasoille tämä koostumus ei kuitenkaan sovi, sillä sooda voi naarmuttaa lasia.Mutta metallisille polttimille se selviää täydellisesti kaikesta liasta.

Tämän puhdistuksen jälkeen polttimet näyttävät taas uudenveroisilta ja kiiltävät kirkkaina.Kerroimme aiemmin, miten keittotason ritilä puhdistetaan noesta.Tämän ja muita hyödyllisiä keittiönhoitovinkkejä löydät alla olevien linkkien materiaaleista.