KotiSiivousvinkitÄlä huuhtele näitä 9 ainetta lavuaarista alas: putkimiehet nimenomaan kieltävät sen

Monet kotiäidit ovat tottuneet huuhtelemaan ruoanlaitosta jääneet pienet jätteet lavuaarista alas ajattelematta seurauksia.Tietyntyyppiset ruokajäämät voivat kuitenkin muodostaa putkiin vaarallisia tukoksia, joista on vaikea päästä myöhemmin eroon.Putkimiehen kutsumisen välttämiseksi on tärkeää tietää, mitä jätteitä ei saa huuhdella viemäriin.

Ensinnäkin kasvi- tai eläinrasvojen ja -öljyjen jäämien valuttaminen lavuaariin paistamisen jälkeen on täynnä ikäviä seurauksia.Nämä rasvaiset aineet peittävät putkien seinämät öljyisellä kalvolla, joka ajan mittaan paksuuntuu ja muuttuu kiinteäksi massaksi, joka likaa muut jätteet.

Toiseksi kotiäitien tulisi olla erittäin varovaisia poistaessaan tarroja hedelmistä ja vihanneksista.Nämä pienet paperitarrat eivät liukene ja tarttuvat yleensä putkien karheuksiin.

Kolmanneksi, hammaslanka ja irtonaiset hiukset voivat kirjaimellisesti ’sitoa’ ja tukkia lavuaarin viemärin.Ja niiden jäämät, kun ne ovat putkissa, sekoittuvat rasvakertymien kanssa muodostaen tiheitä tukkeutumismöhkäleitä.

Neljänneksi, paperijätteet , jopa niin sanottu ’liukeneva’ paperi, johtavat ennemmin tai myöhemmin tukkeutumiseen.Kun ne kastuvat, ne imevät itseensä rasvaa ja ruokajäämiä ja muodostavat putkien seinämiin tiheän mutakuoren.

Viidenneksi, kahvinporot ja teelietteet ovat erityinen vaara.Nämä tiheät rakeet ovat kuin hiekkaa – ne laskeutuvat nopeasti muoviputkien kylkikaariin ja tarttuvat myös tiukasti rasvakertymiin muodostaen monoliittisen kerroksen ja tukkien veden kulun.

Kuudenneksi runsaasti tärkkelystä sisältävät viljat, kuten riisi tai pasta , kasvavat tilavuudeltaan, turpoavat ja tarttuvat yhteen tiheiksi paakkuiksi, jotka tukkivat käytävän.

Seitsemänneksi, on ehdottomasti kiellettyä pestä pienimmätkin munankuorien hiukkaset lavuaarista.Nämä hauraat ja terävät palaset leikkaavat putkien seinämillä olevan rasva- ja ruokakerroksen, mikä luo täydellisen ’tahmean’ alustan jätteiden kertymiselle edelleen.

Kahdeksanneksi, jauhojäämiä ei saa missään tapauksessa huuhdella viemäriin.Nämä pienet hiukkaset turpoavat salamannopeasti, muuttuvat tahmeiksi ja tahmeiksi ja tarttuvat sitten putkiston seinämiin tukkien sen.

Yhdeksänneksi, pienet pakkausmateriaalien, etikettien, teippien hiukkaset ja muut roskat ovat vaarallisia, koska ne juuttuvat helposti viemäriputkien mutkiin ja epätasaisuuksiin estäen veden vapaan virtauksen.

Yleensä on parasta hävittää mahdolliset ruokajäämät etukäteen kaapimalla ne roskikseen lautasliinoilla tai tarpeettomilla sienillä.Älä aliarvioi pienten jätteiden mahdollista vaaraa viemäriputkien kunnolle.Muista, että emännän pätevät toimet ehkäisevät tukoksia!