KotiMielenkiintoinenSipulisato yllättää iloisesti: kokeneet puutarhurit ovat nimenneet maahan istuttamisen pääpiirteet

Sipulit ovat jokaisen keittiön välttämätön ainesosa, jota arvostetaan niiden runsaan hyötyainekoostumuksen ja epätavallisen maun vuoksi.Keväällä kylvötöiden aloittamisen jälkeen puutarhurit ja puutarhurit aloittavat vihanneskasvien istuttamisen kuuman kauden, ja sipulit ottavat kunniapaikan tässä luettelossa.

Jotta tästä aromaattisesta sadosta saadaan runsas sato, on noudatettava muutamia tärkeitä sääntöjä.

Ensinnäkin sipulien istutusta varten on valittava oikea ajankohta, jolloin maaperä on riittävän lämmennyt.Ihanteellisena lämpötilana pidetään 10-12 celsiusastetta.Tällöin maa on valmis vastaanottamaan ensimmäisen istutuksen ja sipulit saavat suotuisat kehitysolosuhteet.

Toiseksi maaperä on valmisteltava huolellisesti istutusta varten.Valitse hyvässä auringonpaisteessa oleva alue, kaiva se ylös ja levitä 5 kiloa lantaa tai kompostia neliömetriä kohti.Älä myöskään unohda lannoittaa maata kaliumilla ja fosforilla, noin 30 grammaa neliömetriä kohti.Kokeneet vihannesviljelijät suosittelevat sipulien istuttamista sänkyihin, joissa on aiemmin kasvanut perunoita, tomaatteja tai meloneja, ja välttävät toistuvaa istuttamista samaan paikkaan useana vuonna peräkkäin.

Kolmanneksi on syytä pitää mielessä, että eri sipulilajikkeilla on erilaiset kypsymisajat.Esimerkiksi sipulit kypsyvät 90-100 päivässä, keskikypsät lajikkeet 100 päivässä ja myöhäiset lajikkeet yli 120 päivässä.Vihreät sipulit vaativat 150-210 päivää ja violetit sipulit 100-120 päivää.

Neljänneksi , noudata asianmukaista istutustekniikkaa.Tee 2-3 senttimetriä syviä reikiä 10 senttimetrin välein, työnnä sipulit niihin ja paina ne hieman maahan niiden kiinnittämiseksi.Peitä se sitten maakerroksella.Ensimmäiset versot näkyvät 1-2 viikon kuluttua, mutta ajoitus riippuu suoraan ilmasto-olosuhteista.

Huolimatta siitä, että sipulit eivät vaadi erityisen huolellista hoitoa, älä laiminlyö säännöllistä kastelua ja kitkemistä.Jos huomaat, että sato kehittyy huonosti, voit käyttää pintalannoitusta kuivikkeena tai mineraalilannoitteena.Noudattamalla näitä yksinkertaisia suosituksia voit kasvattaa runsaan sadon maukkaita sipuleita.Nauti sängynhoitotöistäsi ja runsaasta sadosta!