KotiMielenkiintoinenMitä mansikoiden kanssa ei kannata tehdä keväällä: älä toista näitä 3 yleisintä...

Mitä mansikoiden kanssa ei kannata tehdä keväällä: älä toista näitä 3 yleisintä virhettä

Kevät on kauan odotettua aikaa puutarhureille ja harrastelijapuutarhureille.Silloin istutetaan taimet ja aloitetaan kasvien, myös marjojen, hoito.Samalla liian aikaiset maan ja mansikkapensaiden käsittelyt voivat vahingoittaa tulevaa satoa.

Parhaiden tulosten saavuttamiseksi on tärkeää odottaa, että maa on täysin lämmennyt, ja noudattaa muutamia sääntöjä.Kiinnitä huomiota muutamaan tärkeään vinkkiin.

Ensinnäkin, älä kiirehdi multaamaan mansikkapenkkejä.Orgaanisista materiaaleista, kuten oljista, tehty multa hidastaa maaperän lämpenemistä, mikä vaikuttaa kielteisesti kasvien ravitsemukseen.

Toiseksi lykkää orgaanisten lannoitteiden , kuten turpeen tai mullan käyttöä.Kylmässä maaperässä ne hajoavat huonosti, jolloin pensaat hyötyvät niistä vain vähän.Odota, että maaperä lämpenee 15-20 celsiusasteeseen.

Kolmanneksi mineraalilannoitteiden ennenaikainen käyttö voi myös vahingoittaa mansikoita.Kasvit eivät pysty ottamaan kylmän maan ravinteita täysin vastaan.

Kiinnitä sen sijaan keväällä erityistä huomiota kylvöalustojen loiventamiseen, rikkaruohojen poistamiseen ja maan paljastamiseen, jotta se lämpenisi paremmin.

Mansikkapenkkien kevättöiden pääperiaate on siis se, ettei pidä kiirehtiä ja odottaa, että maaperä lämpenee täysin.Näin pensaat saavat mahdollisimman paljon ravinteita, jotta niistä saadaan runsas ja maukas sato.Hieman kärsivällisyyttä ja huomiota tontin erityispiirteisiin – tämä takaa mansikan runsauden puutarhassasi!