KotiMielenkiintoinenMiksi kokeneet puutarhurit eivät istuta tuohta talon lähelle: 3 syytä valita toinen...

Miksi kokeneet puutarhurit eivät istuta tuohta talon lähelle: 3 syytä valita toinen puu

Thuja on ikivihreä kasvi, jota ovat pitkään ympäröineet erilaiset legendat ja taikausko.Ranskalainen kuningas, joka ensimmäisenä arvosti sen koristeellisuutta, kutsui tuijaa ikivihreiden oksiensa vuoksi ’elämänpuuksi’ toivoen, että kasvi toisi omistajalleen pitkäikäisyyttä.

Huolimatta tuijapuun rikkaasta historiasta ja kauneudesta monet ihmiset ovat edelleen varovaisia istuttamaan sitä kotinsa lähelle, koska he luottavat vakiintuneisiin taikauskoihin.Tässä artikkelissa tarkastelemme tuijaan liittyvien taikauskojen juuria ja tutkimme sen kiistattomia etuja ja ympäristöetuja.

Ensinnäkin kansan ennusmerkkien mukaan talon lähelle istutettu tuija voi tuoda omistajille epäonnea ja houkutella pahoja henkiä.Tämä myytti sai alkunsa siitä, että aiemmin tuijaa istutettiin usein hautausmaille sen vaatimattoman hoidon vuoksi.

Toiseksi on olemassa uskomus, jonka mukaan mulperipuun ei pitäisi antaa kasvaa taloa korkeammaksi – sitä pidettiin huonon onnen airueena.

Kolmanneksi jotkut ihmiset uskovat, että talon lähelle istutettu tuija voi herättää pahojen ihmisten huomion, jotka saattavat varastaa omistajilta.

Toisin kuin nämä taikauskoiset uskomukset, tuijalla on kuitenkin useita hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka tekevät siitä erittäin arvokkaan kasvin kaikille kotitiloille.Esimerkiksi tuijan neulaset sisältävät aromadendriiniä, aine, jolla on voimakas antimikrobinen vaikutus ja joka auttaa vähentämään kausittaisten vilustumisoireiden määrää.

Samaan aikaan, huolimatta juurtuneista taikauskoista, tuija on erinomainen valinta puutarhatonttien maisemointiin.Sen neulaset vaikuttavat suotuisasti omistajien terveyteen vähentäen vilustumisriskiä, ja sen tiheä latvus luo suojavyöhykkeen melua ja pakokaasuja vastaan.Lisäksi sen juuristo vahvistaa maaperää, mikä estää maaperän eroosiota ja maanvyöryjä.Älä siis pelkää istuttaa tuijaa kotisi lähelle – tämä kasvi tuo monia etuja ja kaunistaa tonttiasi ikivihreällä kauneudellaan!