KotiMielenkiintoinenMansikoista kasvaa suuria ja herkullisia: muista nämä 4 marjojen hoitosalaisuutta

Mansikat – monien harrastajapuutarhureiden suosikkimarjakasvi.Sen mehukkaat ja maukkaat hedelmät ovat kesäisin tervetullut herkku pöytään.

Runsaan ja laadukkaan sadon saamiseksi mansikkapensaita on kuitenkin hoidettava asianmukaisesti ja tarjottava niille optimaaliset kasvu- ja kehitysolosuhteet.Kevät on avainasemassa, kun mansikoita valmistellaan hedelmöitymistä varten, joten on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota multaukseen, kasteluun ja kasvien ruokintaan.

Ensinnäkin multausta suositellaan maan kuivumisen estämiseksi ja rikkaruohojen torjumiseksi.Tätä varten maa on löyhennettävä perusteellisesti, lannoitettava ja mullattava mansikkapensaat olkikerroksella tai turpeen ja humuksen seoksella.

Toiseksi mansikat ovat kosteutta rakastava viljelykasvi, joten maaperän optimaalisen kosteuden ylläpitäminen on ratkaisevan tärkeää hyvän sadon kannalta.Kokeneet puutarhurit neuvovat kastelemaan pensaat kerran viikossa ja kukinnan aikana – 5 päivän välein, välttäen kastelua kirkkaan auringon aikaan ja laskemalla vesimääräksi noin 0,5 litraa pensaata kohti.

Kolmanneksi, mansikoiden osaavalla ruokinnalla on keskeinen rooli suurten ja mehukkaiden marjojen muodostumisessa.On suositeltavaa tehdä kolme lannoitusta kauden aikana: typpilannoitteet tai lehmänlanta keväällä, moniravinteiset lannoitteet silmujen puhkeamisen &ndash aikana &ndash ja mineraalilannoitteet kukinnan &ndash jälkeen.

Neljänneksi on tärkeää poistaa rikkaruohot ja irrottaa maaperä pensaiden ympäriltä ajoissa, jotta juuristo pääsee vapaasti ilmaan ja jotta se ei pääse tukkeutumaan.

Noudattamalla näitä yksinkertaisia mutta tehokkaita mansikanhoitosuosituksia saat runsaan sadon suuria ja maukkaita marjoja.Oikea-aikainen multaaminen, säännöllinen kastelu ja asianmukainen ruokinta sekä rikkaruohojen poisto ja maaperän löyhentäminen ovat avain menestykseen tämän arvokkaan viljelykasvin viljelyssä.Älä laiminlyö näitä tärkeitä seikkoja, ja vaivannäkösi palkitaan runsailla mehukkailla ja maukkailla mansikoilla!