KotiMielenkiintoinenTomaatit antavat hyvän sadon: muista nämä lannoitetyypit taimien ruokintaan

Tomaatit antavat hyvän sadon: muista nämä lannoitetyypit taimien ruokintaan

Suurten satojen saavuttaminen vihannestuotannossa on jokaisen kokeneen vihannespuutarhurin ensisijainen tavoite.Runsaan sadon saavuttamiseksi on kuitenkin tärkeää varmistaa kasvien optimaaliset ravitsemusolosuhteet koko niiden kehityskaaren ajan.

Tomaateilla on epäilemättä johtava asema suosituimpien avomaalla viljeltävien vihannesten joukossa.Monet harrastajapuutarhurit istuttavat mieluummin tomaatin taimia, jolloin he saavat aikaisemman ja runsaamman sadon.Tässä yhteydessä kysymys kasvien asianmukaisesta ruokinnasta on erityisen tärkeä.

Ensinnäkin on huomattava, että tomaatin taimia ei suositella lannoitettavaksi heti istutuksen tai ensimmäisten lehtien ilmestymisen jälkeen, koska tässä vaiheessa kasvi saa kaikki tarvittavat ravinteet maaperästä.Lannoitus olisi tehtävä poimimisen jälkeen tai kun vähintään kolme täysikasvuista lehteä on muodostunut.Koko tomaatin taimien viljelykauden aikana riittää kolme tai neljä monimutkaista lannoitusta.

Toiseksi on tärkeää ymmärtää, että typpi, kalium ja fosfori ovat elintärkeitä elementtejä kaikkien kasvien kasvulle ja kehitykselle.Näillä aineilla olisi ruokittava silloin, kun vihannekset näyttävät heikoilta tai sairailta.Seuraavassa on merkkejä, joita on syytä tarkkailla:

• Jos taimilla on paksut, vahvat varret, se osoittaa, että ravinteita on riittävästi.
  • Keltaiset lehdet ja kitukasvuiset taimet viittaavat typen puutteeseen.
  • Keltainen ääriviiva lehdissä, jotka vähitellen kuivuvat, on merkki kaliumin puutteesta.
  • Vanhojen lehtien alapinnan violetti sävy viittaa fosforin puutteeseen.
  • Kolmanneksi tomaatin taimien ruokintaan suositellaan erilaisia lannoitteita.Typpilannoitteita ovat: ammoniakkivesi, ammoniumnitraatti, urea, ammoniumsulfaatti, ammoniumsulfaatti.Kaliumlannoitteita ovat: kaliumnitraatti, kaliummagnesia, kaliummonofosfaatti, kaliumsulfaatti, kaliumsulfaatti.Fosfaattilannoitteita ovat: ammoniumfosfaatti, kaksinkertainen superfosfaatti, diammofosfaatti, kaliummetafosfaatti, yksinkertainen superfosfaatti jne.

Neljänneksi on olemassa monimutkaisia mineraalilannoitteita, jotka koostuvat edellä mainittujen aineiden tasapainoisista seoksista.Voit ostaa niitä puutarha- ja vihannespuutarhan erikoisliikkeistä, mikä helpottaa huomattavasti tomaatin taimien ruokintaa.

Yhteenvetona on syytä korostaa, että tomaatin taimien oikea-aikainen ja asiantunteva ruokinta on välttämätön edellytys maukkaiden ja mehukkaiden hedelmien suurten satojen saamiseksi.Noudattamalla lannoitteiden ajoitusta ja tyyppejä koskevia suosituksia sekä seuraamalla tarkasti kasvien kuntoa voit antaa niille kaikki tarvittavat ravinteet ja luoda optimaalisen kasvu- ja kehitysympäristön.