KotiMielenkiintoinenMonet puutarhurit leikkaavat omenapuita keväällä väärin: muista nämä viisi kultaista sääntöä

Kevätleikkaus on tärkeä hetki omenapuiden hoidossa.Puiden terveys, kasvu ja hedelmien tuotto tulevaisuudessa riippuvat suoraan siitä, miten hyvin se tehdään.

Noudata näitä vinkkejä, jotta voit leikata omenapuusi oikein ja varmistaa, että ne saavat kaiken tarvitsemansa rehevän kukinnan ja runsaan sadon.

Ensiksi määritä paras aika karsimiselle.Leikkaus on parasta tehdä keväällä ennen silmujen puhkeamista ja mehunerityksen alkamista, yleensä maaliskuun lopussa tai huhtikuun alussa.

Toiseksi on oltava selvillä karsinnan tarkoituksesta.Leikkauksen olisi oltava luonteeltaan terveellistä, jotta voidaan poistaa sairaat, kuivat ja vahingoittuneet oksat.Karsiminen muodostaa myös kunnollisen latvuston ja edistää uusien hedelmää tuottavien versojen kasvua.

Kolmanneksi käytä vain teräviä ja puhtaita työkaluja, jotta vältät puiden vahingoittamisen.Tee leikkaukset ulomman silmun tasolta oikeassa kulmassa.

Neljänneksi poistetaan johdonmukaisesti kaikki oksat, jotka paksuuntuvat ja kasvavat sisäänpäin.Harvenna latvusta, mutta älä liioittele – älä poista yli 25 prosenttia kokonaismassasta.

Viidenneksi karsimisen jälkeen kaikki haavat on käsiteltävä puutarhalakalla tai erityisellä antiseptisellä aineella infektioiden ehkäisemiseksi.

Kuudenneksi , suorita vanhojen omenapuiden oikea-aikainen nuorennusleikkaus, poistamalla vanhat oksat, jotka paksuuntuvat kruunun rengasrenkaalla nuorten versojen kasvun stimuloimiseksi.

Noudattamalla näitä kevään karsinnan sääntöjä voit muodostaa omenapuille ihanteellisen kruunun ja varmistaa hyvän hedelmänmuodostuksen ja pitkäikäisyyden.Älä laiminlyö tätä tärkeää toimenpidettä, vaan kiinnitä siihen asianmukaista huomiota, ja puutarhasi kiittää sinua joka vuosi rehevillä kukilla ja herkullisten omenoiden runsaalla sadolla!