KotiMielenkiintoinenTaimet lakkaavat kellastumasta: muista tämä tapa torjua kasvien kloroosia

Taimet lakkaavat kellastumasta: muista tämä tapa torjua kasvien kloroosia

Taimien kasvattaminen on tärkeä vaihe puutarhanhoidossa, mutta usein on ongelmia, jotka voivat vaarantaa prosessin onnistumisen.Yksi yleinen ongelma on joidenkin pensaiden lehtien kellastuminen.

Tämä voi huolestuttaa puutarhureita, mutta ei kannata kiirehtiä heittämään tällaisia taimia pois, sillä ne voidaan vielä pelastaa.Tässä artikkelissa tarkastelemme kloroosin (lehtien kellastuminen) syitä ja tehokkaita keinoja sen hoitamiseksi.

Ensinnäkin on ymmärrettävä, että lehtien vihreä väri johtuu klorofyllin läsnäolosta, joka on vastuussa värin lisäksi myös fotosynteesiprosessista.Kun klorofyllin määrä vähenee, fotosynteesi hidastuu tai loppuu, mikä voi johtaa kasvin kuolemaan.Kloroosin syyt voivat olla joko tarttuvia tai ei-tarttuvia.

Toiseksi tärkeimpiä ei-tarttuvia kloroosin syitä ovat: ravinteiden puute maaperässä, maan korkea alkaliniteetti, huono salaojitus ja kasvin juuriston vaurioituminen poiminnan tai siirron aikana.

Kolmanneksi , kun kloroosi johtuu maaperän ravinnepuutteista, oireet voivat vaihdella sen mukaan, mikä elementti puuttuu.Jos esimerkiksi ylempien lehtien suontenvälit kellastuvat, se voi viitata raudanpuutteeseen, ja jos vain nuorten lehtien suonet kellastuvat – se on merkki rikin puutteesta.Jos alempien lehtien suonet kellastuvat, se voi viitata typen puutteeseen.

Neljänneksi , vaikka maaperässä olisi kaikki tarvittavat ravinteet, kasvit voivat kärsiä kloroosista, jos maaperä on liian emäksistä.Tällöin maaperä on happamoitettava kastelemalla kasvi juuren alta typpi- tai ortofosfaattihappoliuoksella.

Viidenneksi , maaperän liikakastelu voi myös aiheuttaa lehtien kellastumista, joten on tärkeää noudattaa oikeaa kasteluohjelmaa.

Näin ollen kloroosi – yleinen ongelma kasvavissa taimissa, mutta se voidaan voittaa onnistuneesti, jos syy tunnistetaan oikein ja sovelletaan asianmukaisia toimenpiteitä.Kasvien tilan huolellinen tarkkailu, ongelman oikea-aikainen diagnosointi ja tarvittavien ravinteiden pätevä käyttö tai kasvuolosuhteiden säätäminen mahdollistavat kellastuneiden taimien pelastamisen ja terveiden ja vahvojen taimien saamisen.