KotiMielenkiintoinenLeipä pysyy tuoreena pitkään: Näin kokeneet kotiäidit säilyttävät leivonnaisia pakastimessa

Mikään ei voita tuoreen kotitekoisen leivän tuoksua juuri uunista.Mutta sen rapean kuoren ja pehmeän lihan säilyttäminen pitkään – todellinen taito.

Vääränlainen säilytys voi aiheuttaa leivän nopean vanhenemisen tai vaarallisen homehtumisen.Käyttämällä alla olevia vinkkejä voit pitää leipomasi tuotteet tuoreina ja nauttia niiden mausta mahdollisimman pitkään.

Ensinnäkin , älä säilytä leipää kosteissa paikoissa tai kääri sitä sellofaaniin tai muovipusseihin.Tämä johtaa kondensoitumiseen ja homeen kasvuun.On parempi käyttää pakkaamiseen ilmaa läpäiseviä paperipusseja.

Toiseksi monet ihmiset uskovat virheellisesti, että leipä pysyy tuoreena pidempään jääkaapissa.Alhaisissa lämpötiloissa tärkkelys kuitenkin muuttuu ja leivonnaiset alkavat vanheta nopeasti.

Kolmanneksi , pakastimen kohdalla on päinvastoin.Pakastaminen mahdollistaa leivän tuoreuden säilyttämisen pitkään, olipa kyseessä sitten teollinen tai kotitekoinen tuote.

Neljänneksi , ennen kuin laitat tuoreen leivän säilöön, anna sen jäähtyä kokonaan.Liiallinen kosteus johtaa ei-toivottuihin seurauksiin.

Viidenneksi , jos leivästä tulee tunkkaista, sitä voidaan hieman kostuttaa käärimällä se kosteaan pyyhkeeseen ja laittamalla se uuniin muutamaksi minuutiksi 150-180°C:een.Leivonnaisista tulee pehmeämpiä!

Kuudenneksi , vanhentuneista leivonnaisista voidaan tehdä myös korppujauhoja, krutonkeja tai patojen täytteitä.Älä heitä sitä pois, anna sille toinen elämä!

Seitsemänneksi , pitkäaikaissäilytystä varten leipä voidaan leikata osiin ja pakastaa.Aseta vain viipale leivänpaahtimeen tai uuniin ennen käyttöä.

Raikasta, maukasta leipää – jokaisen pöydän keskipiste.Noudattamalla näitä yksinkertaisia säilytysvinkkejä voit pidentää kotileipomojesi käyttöikää ja nauttia niiden upeasta mausta mahdollisimman pitkään!