KotiMielenkiintoinenMoni datsanviljelijä kasvattaa tomaatin taimia edelleen väärin: muista nämä suuret virheet

Tomaatin taimien kasvattaminen – prosessi, joka vaatii erityistä huomiota ja asianmukaista hoitoa.Yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka määräävät taimien onnistuneen kehityksen, on pätevä kastelu.

Liian paljon tai liian vähän kosteutta voi johtaa ei-toivottuihin seurauksiin, kuten juurimätänemiseen tai taimien heikentymiseen.Siksi on erittäin tärkeää löytää tasapaino ja löytää ihanteellinen kastelunopeus, joka vastaa täysin tomaatin taimien tarpeita niiden kasvun kaikissa vaiheissa.

Ensinnäkin aivan kehityksen alkuvaiheessa, kun olet juuri istuttanut tomaatin siemenet maahan, sinun pitäisi pidättäytyä kastelemasta, kunnes ensimmäiset versot ovat kehittyneet.Heti kun huomaat, että varret ovat nousseet maasta, muista tämä päivä ja kastele kasvit viidentenä päivänä.On tärkeää, ettei kastelua kiirehditä heti siementen istuttamisen jälkeen.

Toiseksi tomaatin taimia suositellaan kasteltavan vähintään kolme kertaa ja mieluiten hieman useammin ennen poimimista, joka tapahtuu yleensä noin kaksi viikkoa itujen ilmestymisen jälkeen.Samalla kastelu tulisi tehdä vain niissä tilanteissa, joissa maa alkaa kuivua.Juuri poiminta-aikana taimet tarvitsevat erityisesti runsasta kastelua.

Kolmanneksi, kun taimet on istutettu yksittäisiin astioihin, kastelutiheyttä voidaan vähentää kerran viikossa.Tarkkaile kuitenkin huolellisesti kasvien tilaa – jos lehdet alkavat menettää kimmoisuuttaan, voi olla tarpeen lisätä kastelutiheyttä.Toisaalta, jos maa on kosteaa vielä viikon jälkeenkin, lisäkastelua ei tarvita.

Muista, että terveiden ja vahvojen tomaatin taimien kasvattaminen riippuu paljon oikeasta kastelusta.Noudattamalla edellä mainittuja suosituksia voit antaa kasveille optimaalisen määrän kosteutta niiden kasvun jokaisessa vaiheessa.Ole varovainen ensimmäisinä päivinä siementen istuttamisen jälkeen, kastele runsaasti ennen poimimista ja säädä kastelutiheyttä myöhemmin maaperän kunnon ja taimien ulkonäön perusteella.